Forsiden

AME langgaffel

Müller gaffelbroer

Müller monstergaffel

Müller Power Clutch
lettere kobling

Müller sænkning FLST/FXST

Müller risers

Müller indv. gasgreb

Müller fremflyttersæt

Fremflyttersæt

Håndsyede sæder

Udstødningsanlæg

RVS motorrenovering

Styr og risers

Kontakt

AME gafler er:
  • Prøvetkørt af TÜV og professionelle racerkører på Nürbergring - resultat = som standard eller bedre.
  • Testen indeholdt afprøvning af kørselsstabiliteten, svingkørsel, og sikkerhed.
  • Elektroniske brudsikkerhedsmålinger blev gennemført, for at måle brudsikkerheden med elektroniske strain-gauges i stel og gaffel under kørsel med fuld belastning helt op til tophastighed.

    Med AME gaffelkits bibeholder motorcyklen de originale køre- og styreegenskaber.

AME's 9, 14 og 18 graders gaffelkit er patenteret. Ombygningen bibeholder eller øger efterløbsvinklen på motorcyklen, hvilket giver en stabil og let kørsel, uden fare for voblen. Troen om at det er svært at køre med en lang gaffel er ikke begrundet med AME's gaffelsystem. Testkørsler har vist at man tværtom kan opnå lettere håndtering under kørsel med en AME forgaffel.

Hvorfor er AME gaffelkit så unikt?
Normalt køber mange et gaffelkit, hvor udlægningen sker i gaffelbroen, og er typisk på 5 eller 6 grader. Sådant et kit ændrer vinklerne i forhold til den originale gaffel på sådan en måde, at der kan opstå vobbel. Dette sker specielt når en motorcykel sænkes bagi. Voblen opstår, når Trailafstanden bliver for lille eller negativ (se for neden).

AME's gaffelkit bliver ikke lagt ud i gaffelbroen, men udlægningen sker ved hjælp af den patenterede forsætningsadpater, der monteres i bunden af kronrøret. Dermed beholder man de originale vinkler.


Original gaffel.
Vinkel a (Efterløb) og afstand T (Trail) er udlagt af fabrikken.

Trail beregnes af akslen gennem kronrøret og akslen gennem gaffelrørene. Afstanden imellem linjerne på vejen kaldes for Trail.

Øges udlægningen med ca. 2 grader, så formindskes Trail. Trail skal være mellem 6,5 til 15 cm, for at motorcyklen har et fornuftig køreegenskab.

Ved udlægning på 4,5 til 6,5 grader forsvinder Trailen, så motorcyklen ikke har en efterløbsvinkel og begynder at køre ustabil ved højere hastighed.

AME's 9, 14 og 18 graders kit formindsker IKKE Trailen !
OBS: gaffelrørslængden tilpasses hvis cyklen er sænket bagi, så du beholder den "lige" linje.


Teknikken bag AME's 9, 14 og 18 graders forgaffel (patenteret)

Den øvre gaffelbro er fast forskruet gennem kronrøret med en forsætningsadapter (sidder i bunden af kronrøret). Derfor anvendes kronrørslejerne ikke længere. Drejningspunktet er et kuglehovedleje som er fastgjort med 300 tons tryk i den øvre gaffelbro, og akslen på forsætningsadapteren, hvor den nederste gaffelbro er monteret. Den nederste gaffelbro er udstyret med et indpresset kuglehoved, som sikrer en gnidningsfri bevægelse. Dermed opnår man en fantastisk lethed ved drejning, på trods af at forgaflen er blevet længere. Og efterløbsvinklen formindskes ikke, hvilket giver mindst samme køreegenskab som med den originale forgaffel. Via længden af gaffelrørene kan der løftes forenden
op, så cyklen står mere oprejst.


T.v. ses en almindelig gaffel. Her sker drejning gennem kronrøret, med lejere i top og bund.
T.h. ses AME princippet, hvor drejning sker over to kuglehovedlejere, som befinder sig både i den øvre og nedre gaffelbro.

Hvad indeholder et kit?

Kittet består typisk af:
  • øvre gaffelbro med kuglehovedleje og aksel
  • nedre gaffelbro
  • forsætningsadapter til montering under kronrøret (bestemmer hældningsviklen af gaffel)
  • styrlås med nøgle (monteres i nedre gaffelbro)
  • drejningssikring for forsætningsblok (monteres på forsætningsblok)
  • lang skrue til montering af øvre gaffelbro og forsætningsblok
  • to lange gaffelrør (længde forskellig afhængig af hældningsvinklen)
  • to forskruninger for gaffelrør (til montering i øvre gaffelbro)
  • to afstandsstykker til isætning i gaffelrør (skal tilpasses til optimal affjedring)
  • spacer skiver til forskærm, bremseblok og foraksel
  • nye lange skruer til skærm og bremseblok
  • ny lang foraksel
  • lang bremseslange - TÜV godkendt (2 stk. ved 2 skiver foran)
  • forlænger for spidometerkabel
  • TÜV certifikat til din motorcykel (inkl. dansk oversættelse, samt vejledning for FDM synsassistenten og dig omkring syn, så der ikke opstår misforståelser)
  • Montagevejledning på dansk
  • På mange modeller medfølger beslag for lygter og instrumenter, men det kan ikke undgås at der evt. skal lidt selvgjort til